Jumat, 16 Juni 2017

Resepi brioche minyak zaitun vegan dengan aquafaba

Dalam brioche minyak zaitun yang lazat, lembut, aquafaba berdiri untuk telur. Tekstur adalah ringan, berbulu, dan dengan serbuk yang ketat, tepat seperti yang dimaksudkan dengan brioche.

Terdapat sesuatu yang agak ketagihan tentang brioche: kebaikan yang sangat halus, ia membuat saya tertanya-tanya jika lelaki atau gal yang mengucapkan frasa "je ne sais quoi" buat kali pertama yang pernah mencium brioche pada masa itu.

Roti Perancis yang agak suci ini mempunyai cahaya tetapi hampir rapat, hampir berbulu, serbuk, keemasan yang elegan, hampir tidak ada, dan kerak emas yang meleleh di mulut anda. Untuk mengatakan bahawa untuk makan brioche adalah jatuh cinta dengan roti ini akan menguraikannya, tetapi saya akan mengatakannya pula.



Saya telah membakar banyak brioche pada hari saya, dan resipi tradisional menggunakan satu tan mentega dan telur untuk mendapatkan tekstur dan rasa yang luar biasa itu. Beberapa tahun lalu, saya berkongsi dengan anda di blog ini resipi saya untuk Avocado Brioche: cara yang lebih baik untuk mempunyai brioche anda dan makan juga. Ia adalah roti hebat yang saya buat berulang-ulang.

Tetapi kali ini saya ingin mencuba sesuatu yang sedikit kurang hijau dan lebih sahih (iaitu jika Perancis akan menganggap minyak zaitun dan aquafaba sebagai pengganti "tulen" untuk mentega dan telur - jamais?)

Minyak Zaitun Brioche saya dengan Aquafaba adalah must-try jika anda suka baking, tetapi saya akan memberi amaran kepada anda pada permulaan bahawa ia adalah buruh cinta.

Roti memerlukan dua kenaikan, seperti yang dilakukan oleh semua brioches, dan proses menguli minyak zaitun ke dalam tepung itu adalah royale kesakitan. Tetapi bagaimana lagi anda akan berasa seperti pembuat bakar yang sempurna, dan anda-tangan-tangan-kotor-dan-tepung-semua-anda-rambut yang anda benar-benar?

Semasa membuat brioche, anda mengalahkan lemak selepas adunan telah dicampur, dan apabila anda mencampurkan mentega, yang semi padu pada suhu bilik, proses berjalan dengan lancar. Tetapi apabila saya dibuang ke dalam minyak zaitun, adunan saya hanya berpusing di sekeliling minyak untuk masa yang lama, memberikan saya kesal. Adakah brioche saya ditakdirkan? Adakah saya perlu membuang semua minyak itu dan buat dengan roti yang tidak memuaskan, jika ia boleh dimakan sama sekali?

Tetapi saya menyerang dan walaupun ia mengambil masa 25 minit di KitchenAid saya pada kelajuan sederhana, doh itu, pada akhirnya, menggabungkan semua minyak. Ouf!

Pelajaran? Kesabaran. (Dari mana anda memerlukan makanan, atau anda tidak akan membuat roti pula).

Saya membakar brioche saya dalam roti seksyen, dibuat dengan membentuk doh menjadi empat bola dan menyusunnya bersebelahan dalam kuali. Tetapi anda mempunyai kebebasan dengan reka bentuknya. Anda boleh membuat bola yang lebih kecil dan meletakkannya di dalam kuali, yang akan membuat roti comel yang rawa, atau anda hanya boleh membakar roti itu menjadi satu roti tanpa seksyen apa pun.

Sekiranya anda mempunyai acuan brioche, gunakannya untuk membuat 12 brioche gulung comel dengan resipi ini, tetapi potong masa baking sehingga kira-kira 12-15 minit.

Saya telah bereksperimen dengan aquafaba dalam roti saya, dan anda mungkin ingat resipi untuk Babka Chocolate Vegan saya di mana saya menggunakan air garam aquafaba atau chickpea (barang-barang yang ditinggalkan di kandang selepas anda telah mengeluarkan kacang ayam) sebagai ganti telur dengan Kejayaan yang besar. Aquafaba juga hebat dalam resipi brioche ini. Malah, saya tidak boleh lebih bahagia dengan keputusan saya.

Inilah resipi Brioche Vegan Vegan Ilahi ilahi saya dengan Aquafaba. Harap anda cuba, dan selera makan!

Bahan-bahan:
  • 2 1/4 sudu teh atau 1 pakej yis kering aktif
  • 1/3 cawan + 2 sudu susu nondairy
  • 1 cawan tepung serba guna yang tidak tercemar
  • 1 3/4 cawan tepung roti
  • 3/4 cawan aquafaba
  • Garam 1/4 sudu teh
  • 3 sudu gula
  • 3/4 cawan tambahan minyak zaitun dara (Saya tidak bermaksud untuk bunyi seperti Ina Garten, tetapi penting anda menggunakan minyak zaitun yang baik untuk resipi ini.)
Arahan:
  1. Letakkan ragi dan 1/3 cawan susu panas dan tidak mentega dalam mangkuk pengadun berdiri dan biarkan ragi rama, kira-kira lima minit.
  2. Tambah tepung semua tujuan, aquafaba, gula, dan garam kepada campuran yis. Campurkan dengan baik pada kelajuan sederhana sehingga semuanya diperbadankan.
  3. Tambah tepung roti dan tumar selama lima minit pada kelajuan sederhana atau sehingga doh keluar dari sisi mangkuk dan rumpun di sekitar cangkul.
  4. Tambah minyak zaitun dan ulas. Ia akan kelihatan seperti minyak terlalu banyak pada mulanya, tetapi jangan risau. Bersabar dan adunan akan mula menyerap minyak. Ia mengambil masa kira-kira 25 minit pada kelajuan tinggi sederhana untuk semua minyak untuk dimasukkan.
  5. Apabila semua minyak hilang dan doh kelihatan licin lagi, mengikisnya keluar dari mangkuk dan ke papan yang terapung ringan. Bentuk menjadi bola halus.
  6. Letakkan doh ke dalam mangkuk yang besar dan minyak (atau kembali ke dalam mangkuk pengadun selepas oiling) dan tutup dengan bungkus berpaut. Letakkan di tempat yang hangat untuk naik selama 90 minit.
  7. Selepas 90 minit, doh harus mempunyai dua kali ganda. Punch itu ke bawah dan sekali lagi membentuk doh menjadi bola halus. Letakkannya kembali ke dalam mangkuk, tutup, dan disejukkan semalaman atau selama 8-12 jam.
  8. Pada waktu pagi, adunan mesti meningkat lagi. Jika tidak sekurang-kurangnya dua kali, biarkan ia berdiri di luar di tempat yang hangat sehingga ia berlipat ganda. Jika tidak, pukulkan doh ke bawah dan membentuk ke dalam empat bola.
  9. Biarkan bola berdiri di atas meja, ditutup dengan tuala dapur, selama 10 minit. Sementara itu, minyak loyang bakar lapan inci standard. Letakkan empat bola bersebelahan di kuali supaya mereka saling menyentuh.
  10. Sekiranya anda mahu bahagian atas berkilat, campurkan satu sudu akuarium dengan beberapa garam dan letakkan di bahagian atas brioche. Lakukan ini sekali lagi sebelum meletakkan roti di dalam ketuhar.
  11. Sebaik sahaja roti telah meningkat dan kubah di atas kuali (kira-kira 90 minit), letakkan di dalam ketuhar 375 darjah yang dipanaskan dan bakar selama 30 minit.
  12. Tanggalkan kuali dan biarkan sejuk di atas rak sehingga ia dapat dikendalikan. Keluarkan roti dari kuali dan biarkan ia sejuk di atas rak. Hidang.
Nota Resipi:
  • Ini adalah adunan yang agak melekat, jadi jangan fikir anda melakukan sesuatu yang salah jika ia melekat pada jari anda. Ia sepatutnya mudah dikeluarkan. Gunakan bahagian tepat bahan-bahan yang disyorkan dan pastikan anda mengikut arahan dengan teliti untuk keputusan yang baik.
Saya mengesyorkan menggunakan mixer stand untuk mengasah roti ini, kerana jumlah minyak yang anda perlukan untuk dimasukkan ke dalam doh akan menjadikannya agak memakan masa dan sukar untuk menguli dengan tangan.

Share this

0 Comment to "Resepi brioche minyak zaitun vegan dengan aquafaba"

Posting Komentar